The Story van DetaileD.be
“Van het eerste flesje turtlewax shampoo, tot de unieke detailing store in Aarschot”
De eerste passie (2003 – 2008)
Ik was geen jongetje dat in het midden van de auto’s opgroeide of mijn passie van kleins af aan voor auto’s zat, en iedere nummer van Porsche van buiten kende, zoals zovelen het begin van hun verhaal vertellen. Neeje, ik was wél fan van auto’s en vooral van tuning. Toen ik men eigen auto had, was de tuning leuk, maar vooral het constant proper houden en het proper maken tot in de kleinste puntjes, was hetgene ik écht leuk vond. We schrijven daar ergens het jaar 2003, toen ik 17 was en men eerste auto kreeg. Het begin van de zoektocht naar de beste productjes, om men lak nog glanzender, nog zachter en nog meer waterafstotend te maken. En zoals iedereen, begin je dan met de fles turtle wax shampoo, een flesje van Meguiar’s en een productje van Kenotek. Maar die dingen waren niet voldoende naar mijn eisen. Dus op zoek naar andere spullen. Een zoektocht die toen vrij beperkt was in Europa, dus moest ik buiten deze grenzen gaan. Kopen, testen, niet goed bevinden en weer door. Een zoektocht langs verschillende merken en producten. Veel merken en producten. Heel veel merken en producten. Tot ik een selectie had van enkele enorm leuke, doch -toen- onbekende producten. Waarbij vooral Chemical Guys er bovenuit stak. Zo kreeg ik mijn auto glad, glanzend en perfect naar mijn zin. En dat viel op bij anderen. Dus de vraag kwam natuurlijk waarmee ik de auto zo mooi glanzend gekregen had, met welke productjes en waar die gekocht konden worden. Ik gaf iedereen met de juiste raad en daad de uitleg die ze wilden, de antwoorden op hun vragen. En wees hun telkens door naar een andere shop voor de productjes te kopen.
De start van DetaileD.be (2009 – 2012)
Zo hielp ik niet alleen men klanten, maar ook die ene shop. Op een bepaald moment was ik zelfs meer aan het verkopen voor die andere shop, terwijl er van daaruit geen enkele service of reflectie kwam. Zonde. Niet alleen voor mezelf, maar vooral voor de klanten. En dus, we schrijven begin 2009, besliste ik om dit op zelfstandige basis te doen. Niet om geld te verdienen, absoluut niet, maar wel om mensen ‘in house’ te kunnen helpen met het juiste advies en productjes. De weinige winst investeerde ik in extra voorraad en in nog meer productjes om te testen. Dat jaar kwam ik ook in contact met Martin en Christian, zij waren net begonnen met het invoeren in Europa van mijn favoriete merk: Chemical Guys. Een samenwerking was begonnen.
Mijn stijl was op die moment enorm uniek. Geen drang naar geld, wel naar propere auto’s. en naar het geven van de juiste informatie aan de klanten. Tips & trics, alles zelf tonen aan de klant, zodat die direct kon zien welk resultaat het gaf. Ik was adviseur, geen verkoper. Het type adviseur waardoor ik zelf ook geholpen wil worden. Een stijl die ik nog altijd aanhou op de dag dat je dit leest. Geen dozen verschuiven, geen lulverhalen, geen geblaas om jou zoveel mogelijk te doen kopen. Maar wel eerlijkheid en passie delen.
“Geen dozen verschuiven, geen lulverhalen. Maar eerlijkheid en passie delen.”
Die tijd was ik, als jonge Yves, nog steeds aan het studeren. Mijn studies ingenieur bouwkunde gingen voor, DetaileD.be was mijn hobby. En zo zag ik het ook in de toekomst gebeuren. Maar de tijd ging verder, mijn passie was aanstekelijk, productjes deden wat ze moesten doen en de prijzen waren markttechnisch zeer correct. DetaileD.be groeide en groeide. Want niet alleen was er de verkoop van productjes, er was ook meer en meer de vraag naar het behandelen van auto’s. Iets wat ik met enorm veel plezier deed, want men eigen auto was eigenlijk altijd perfect proper en krasvrij. Zo eens van nul beginnen en een auto weer in topstaat brengen, was een uitdaging die ik graag aannam.
Hobby wordt serieus (2013 – 2015)
Tot toen, 2013. Ik haalde men bachelor-diploma, had al groot deel van men masterjaar bouwkunde achter de rug, en ik moest een keuze maken. DetaileD.be was te groot geworden om het te kunnen combineren met een fulltime job in de bouwsector, maar nog niet groot genoeg om daar fulltime wat mee te doen. Vol twijfels, maar met nog meer ambitie en liefde voor DetaileD.be, gooide ik me in het avontuur. Een kleine back-up van 2dagen per week in een carwash&benzinestation, de andere 5 dagen voor DetaileD.be. Niet te onderschatten, want detailing was in die tijd nog altijd vrij onbekend. Toch was ‘the hustle strong’, werkte ik een 18u per dag, 7dagen op 7. Auto’s detailen, klanten adviseren, productjes aanraden en verkopen, zelf nog steeds superveel testen, uitproberen en verder testen. En nog meer klanten helpen en adviseren. Dat testen en testen, resulteerde in nog meer kennis, maar ook in de keuze om Carpro mee in men gamma op te nemen, en de Carpro coatings te gaan aanbrengen. Toen nog een van de enige detailers die geloofde in de kwaliteit van coatings, en dit dus ook aanbracht op de auto’s van klanten.
Half 2014 kon ik mijn back-up werk in de carwash opzeggen, om me dan 7/7 toe te richten op de zaak, welke in 2015 resulteerde in mijn eigen bvba: DetaileD.be.
Een nieuwe plek
—————- 📍 2021 pand gevonden! ——————- 🏗️ 2022 werkzaamheden ——————– 🏁 eind 2022 Verhuis naar nieuwe locatie ——————
Na enkele jaren bij de ouders in de garage te detailen, begon het daar stilaan veel te klein te worden. Mijn zoektocht naar iets groter begon, maar mijn eisen lagen dusdanig hoog, dat het niet makkelijk was om iets te vinden. Grootte, formaat, ligging, … moest allemaal helemaal juist zijn, of ik zou het niet doen. Eind maart 2021 kwam ik dan een post tegen op facebook: De eerste stappen voor een nieuw kmo park in aarschot waren gestart, en dat leek me precies wel iets. Op diezelfde zondag, toen ik klaar was met werken en naar huis reed, ben ik eens gaan kijken naar dat kmo-park in opbouw. Mijn gevoel zat direct goed. Die ene unit, die voorlaatste aan de rechterkant, een vierkante van +-300m², dat leek precies degene waar ik al jaren naar op zoek was. Thuisgekomen, begon ik te denken over een indeling, te schetsen, schets weg te gooien, opnieuw beginnen, … tot ik het had. Zo zou het moeten worden, dit is waar ik al 5jaar naar aan het zoeken ben. Diezelfde dag nog afspraken gemaakt met makelaar, bank, boekhouder, advocaat, …
En… Ervoor gegaan. Een grote sprong, maar die dag werd een volgende belangrijke stap in mijn leven, in mijn professionele carriere gezet.
Dagen, weken, maanden ben ik samen met mijn vader, schoonvader en achterneef bezig geweest om mijn droom te realiseren. Een gloednieuwe unit omtoveren tot mijn perfecte detailruimtes. Eind 2022 was het dan zover en kon de grote verhuis gebeuren. De poort bij mijn ouders in Ramsel achter me dichtdoen en die in Aarschot open doen. Een fysieke winkelruimte, aparte washbay, coatingruimte, polierruimte, inpakruimte, afleverzone, … Ooit mijn droom, nu mijn realiteit. Een nieuwe start waarbij ik nog betere kansen heb om jullie wagens nog mooier te maken. En, om de klanten nu welkom te heten in een wondermooie ‘detailing pleasure store’, waar alle productjes mooi uitgestald staan, jullie kunnen uitkiezen en veel informatie kunnen verkrijgen over de producten en werkwijzes.
Het lag me voor de voeten! Helaas sprong enkele maanden later de samenwerking met Martin en Christian af. Maar, geen probleem, wij kijken vooruit. Dit resulteerde er uiteindelijk in dat we naast Chemical Guys (en Carpro), nog meer merken in de winkel kunnen zetten. Al blijft de passie en liefde bij ons voor ChemicalGuys supergroot.




Teamgroei & evolutie (2023 – nu)
Maar waar ik dacht: ‘ik modder een jaartje wat aan en we zien wel hoe het in Aarschot groeit’, was ik toch even helemaal goed fout. 25 oktober 2022 verhuist en 25 maart 2023 stond Laurien daar, op haar verjaardag, haar eerste werkdag bij ons. Toen nog als Flexijobber, maar op 18 juli van datzelfde jaar kwam ze binnen als voltijdse werkkracht. Laurien was al jaren klant, en ik durf gerust zeggen, een van mijn moeilijkste klanten. Want perfectie was voor haar écht wel nodig. Die eis trekt ze nu ook door in haar eigen werk, waardoor ze een topper is in het team. Ze specialiseerde zich in het aanbrengen van de beschermingen, zowel coatings als PPF.
Een jaartje later, kwam Kimberley op ons pad. Zij voegde het team toe, maar vond helaas na een half jaartje haar draai niet meer en besliste om de zaak te verlaten.
Ik had er dan stiekem wel even genoeg van, van personeel… Terug met 2 aan de slag, en dat was ook leuk en voldoende dacht ik. Maar toch, noem het de leeftijd, maar weer richting de 15-16uur per dag werken was niet meer voor mij. Ik moes me weer teveel met alles bezighouden, en dat was dankzij de grote groei van de zaak, ook niet meer mogelijk. Iemand extra zou er wel weer bijmogen, met de tijd… En daar stond de immer enthousiaste Ymke plots in de shop. Want op de moment dat we beslist hadden dat er een extra werkkracht mocht bijkomen, die vooral de socials en de orders mocht doen, zocht Ymke een nieuwe uitdaging, liefst iets in de automotive sector, iets met social media leek haar helemaal top. Leuk gesprekje later en Ymke werd deel van het team, een deel wat voelt alsof het nooit anders geweest is.
Yves.
Ze noemen em ook wel de baas, maar stiekem ist de grootste gek dat er rondloopt. Manusje van alles, maar vooral detailer in hart en nieren. Workaholic die meer op de zaak als thuis leeft, maar in zijn vrije momenten zijn rust vindt bij zijn 3 Chowchows. Werk en detailing maakt hem echt gelukkig. Maar eten en drinken is ook een andere passie van hem.
Laurien.
PPF Queen. Zij zorgt hier voor alles op vlak van bescherming! PPF plaatsen en coatings aanbrengen heeft voor haar geen geheimen meer. Met uiterste precisie en geduld pakt ze dit aan, om zo de perfectie te bereiken. Als ze niet aan t werken is, dan rijdt ze graag wat met de moto rond, en je kan ze altijd blij maken met eten.
Ymke.
Miss social media. Deze altijd enthousiaste jongedame zorgt ervoor dat jullie hier dagelijks mee voor- en achter de schermen kunnen kijken. Filmpjes en foto’s maken, in mekaar plakken en posten is helemaal haar ding. Ze verwerkt ook de online orders, want das eigenlijk iedere dag cadeautjes inpakken. Haar blijmaken, das gemakkelijk te doen met een Monster energydrink.

Onze filosofie vandaag
“Het moet persoonlijk, leuk, eerlijk en perfect zijn. Niet fancy of money-driven.”
Maar ondanks al die veranderingen, ben ik vandaag de dag nog altijd dezelfde freak als in het begin en in de loop der jaren. Mensen helpen en bijstaan is nog steeds mijn belangrijkste doel. Zodat jullie wegwijs geraken in het overaanbod aan productjes en in blaaskaken die er op de moment op de markt zijn. Dus dagdagelijks ben ik nu bezig, en das nog altijd 7/7 met heel het detailing-verhaal. Dat wil zeggen, dat ik niet alleen (maar gelukkig met een fantastisch team) iedere dag aan het detailen ben, de webshop run en de verkoop van de productjes doe. Maar ook nog altijd iedereen mijn geloof verkondig en iedereen bijsta met raad en daad. De social media helpt daar tegenwoordig veel voor, dus daar zijn we enorm actief op. Fulltime zijn we uiteraard ook nog bezig met het detailen van auto’s. Van basic wasbeurtjes tot complete reinig- en polijstbeurtjes, afgewerkt met alle mogelijke types beschermingen die er op de markt zijn. Wax, Sealants, Coatings of PPF, wij doen het allemaal in-house met de meeste passie, liefde en kennis van het vak. We doen dit zowel voor particulieren als voor bedrijven en merkgarages.
En dat nog altijd met onze eigen, unieke stijl. Gewoon onszelf zijn. Rechtdoor en (dikwijls te) eerlijk, altijd met de lach en de nodige humor, maar steeds met het nodige respect en geduld voor de auto’s en het detailingverhaal. Het behandelen van de wagens doen we met overdreven passie en oog voor detail. Met nog steeds in het achterhoofd: het moet persoonlijk, leuk, eerlijk en vooral perfect zijn. Niet met: het moet fancy zijn en veel geld opbrengen. Want das ni onze stijl.
-
📌 Persoonlijk & eerlijk advies
-
💡 Passie voor detailing
-
🧽 Van wasbeurt over coating tot PPF
-
📣 Unieke, eerlijke stijl
