Lakdiktemeters… Zoals de naam het al zegt, meten ze de dikte van de lak. Handig om te weten hoeveel lak er op de wagen zit.
Er zijn twee soorten. De goedkopere varianten (+- 500 euro) geven de totale dikte van de laklaag. De duurdere varianten (+- 5000 euro) geven weer uit hoeveel lagen de lak bestaat en hoe dik die lagen apart zijn.

Waarom meet je de lak?

Om te weten hoe dik die is natuurlijk. En dikwijls ook om te kijken of er al-dan-niet herspoten delen zijn, of plamuur onder de lak zit.

Maar zijn ze ook nuttig tijdens het detailen?

Dat valt te zien natuurlijk. Zo’n duurder type lakdiktemeter is best nuttig. Hiermee krijg je een goed beeld van hoeveel vernis er op de wagen zit, en hoe ver je kunt gaan polijsten, zonder door de lak te zitten. De andere, goedkopere types die je meestal ziet, zijn minder nuttig. Je krijgt hier een bepaalde waarde door. Maar die zegt niet veel. Stel bijvoorbeeld dat je 120 micron meet. Zitten we dan met 50µm grondverf, 50µm kleurlaag en 20µm vernis?  Of is het 30µm + 50µm + 40µm?  of nog iets anders? Wie zal het zeggen…  Heeft een auto waar je 90µm op meet, meer of minder vernis dan die waar je 136µm op meet?  Dat weet niemand… Want de ene auto heeft nieuw 85µm, de andere 110µm en nog een andere zit dan weer aan 160µm.
En wat als je dan ineens waardes meet van +200µm?  Dan kan je wel vrij zeker zijn dat het herspoten is. Maar daar houdt het bij op, want je weet in geen geval hoeveel vernis erop zit. en dus evenzeer weet je niet hoe ver je kan polieren voor je door de vernis zit…

Lakdiktemeters zijn dus niet meer dan een fancy manier om een beetje de facebook held uit te hangen.

of toch…

Lakdiktemeters zijn misschien toch nuttig. Want stel nu, dat je een matte vlek hebt op de lak. Kan je die matte vlek dan weghalen of wegpolieren? Dat is zowaar de vraag. En daar kan uw lakdiktemeter wel nuttig zijn.
Stel nu, dat we op dat plaatdeel gemiddeld 130µm totale lakdikte meten.  En op die matte, doffe plak, meet je een waarde die hoger ligt dan die 130µm, dan weet je dat de doffe plek veroorzaakt is door iets wat op de lak ligt en kan je het meestal wel weghalen.  Dikwijls door even te gaan nadenken wat het ‘ding’ is wat op de lak ligt, en het met een correct product weg te halen.
Stel dat je op die doffe plek een waarde meet die rond die 130µm ligt, dan weet je dat de matte plek veroorzaakt is door iets dat in de lak geëtst is en kan je het er eventueel nog uitpolieren.
Maar als je op die doffe plek ineens 80µm meet, dan weet je dat de doffe plek komt omdat er geen vernis meer zit. Dus te ver geschuurd of gepolierd. Je weet dan perfect dat je hier gewoon vanaf moet blijven om verdere schade te voorkomen.

 

Kortom, lakdiktemeters zijn enorm nuttig als je ergens een doffe plek ofzo hebt. Maar om eerst even in het rond te meten is het vooral tijdverlies of fancy gedrag…