Wat is foamen?

Wel, met het foamen ga je door middel van een foamlance (ook wel schuimlans genoemd) een schuim van zeep of shampoo op de wagen spuiten. Je hebt dus twee zaken nodig, een goede foamlance en een foamshampoo.  Een goede foamlance is er eentje die effectief schuim maakt van je water-shampoo mengsel. Geen goedkope (of dure?) spullen die gewoon je shampoo mee omhoog zuigen met het water en het mengsel zo over de lak sproeien. Maar wel eentje waarin een ‘gaas’ zit, wat lijkt op een blokje staalwol, en een regelknop. Het shampoo-water mengsel wordt door dit gaas geduwd en met de regelknop bovenaan kan je de hoeveelheid product dat opgezogen wordt regelen.
Qua foamshampoo zijn er oneindig veel soorten. Neem de juiste, maar welke dat is, lees je onderaan.

Waarom foamen we?

Foamen is een pre-wash. Een voorwas dus. Dat wil zeggen dat je dit proces gaat uitvoeren voordat je de lak gaat aanraken met je washmitt of washpad. En vooral, dat het geen alternatief is voor het hele wasproces. Je zal dus nog altijd moeten gaan wrijven over de lak, om de lak proper te maken. De pre-wash doe je om ervoor te zorgen dat er zoveel vuil als mogelijk van de lak afgehaald wordt, nog voor je de lak gaat aanraken. Want lak aanraken, dat kan krassen veroorzaken. En hoe vuiler de lak is, hoe meer kans op krassen, dat is logisch. Want het vuil ga je tijdens het wassen altijd een beetje over de lak rollen/wrijven, waardoor deze vuilkorrels krassen kunnen maken in de lak.
De foam als pre-wash, heeft 2 functies. Enerzijds gaat die ervoor zorgen dat het vuil dat op de lak zit wordt losgeweekt. Anderzijds dat het losgeweekte vuil van de lak omhoog getrokken wordt, in de schuim, waardoor het zo veiliger van de lak afgespoten kan worden.

Op deze wagen hebben we links een veel te waterige shampoo gespoten, rechts hebben we (gele) foaming-agents toegevoegd aan de foamshampoo, waardoor we een te dikke schuimkraag verkregen.

Op deze wagen hebben we links een veel te waterige shampoo gespoten, rechts hebben we (gele) foaming-agents toegevoegd aan de foamshampoo, waardoor we een te dikke schuimkraag verkregen.

Dik of dun?

Er zijn dus enorm veel verschillende soorten foamshampoo’s. Ieder merk heeft er meestal al meerderen, dus welke moet je nu kiezen?
Het liefst van al wordt die verkocht die het meeste schuim geeft. Dat is ook de shampoo die je gevoelsmatig zou nemen. Want hoe dikker de schuim, hoe beter?  Of toch niet?
Yep, toch niet. Dikker is niet altijd beter, en de dikte van de schuim op de lak geeft zeker niet weer hoe goed of hoe slecht de shampoo zelf is. Of hoe goed of slecht die werkt.  Als de verkoper van de spullen je dus gaat beweren van ‘dat is de beste foamshampoo, want die geeft de dikste schuim’, bedank hem dan voor de tijd, maar loop vooral heel hard weg. Want dan probeert hij je wat wijs te maken en verkoopt hij maar omdat hij de marge kent, maar niet het product.

Bekijk bijvoorbeeld eens badschuim in je badkamer.  Dat product is ontwikkeld om het nemen van een bad enorm leuk te maken (want je hebt allemaal al wel eens en schuimbaard gemaakt…). Het zorgt er dus voor dat je een enorm dikke schuimlaag op het water hebt, maar daar stopt het dan ook bij. Badschuim neem je niet als shampoo of zeep om je lichaam mee te wassen. Want dat werkt niet, badschuim heeft geen reinigende werking.  Is een dikkere schuimkraag dus beter?  Voor het show-aspect: zeker en vast. Maar voor het reinigend vermogen?  Absoluut niet.
Dat verhaal kun je ook reflecteren naar foamshampoo’s voor op je wagen. Dikker is niet beter, de shampoo moet vooral reinigen. Want een dikkere schuim is simpelweg gewoon wat meer zogenaamde “Foaming Agents” toevoegen in de shampoo.  Hoe meer, hoe leuker, dat wel.

Een dunne schuim dan maar?  Neen. Want de schuim moet nog wel genoeg tijd hebben om het vuil van de lak los te maken en omhoog te liften. Als je foam te snel van de lak afloopt, ga je meer product verspillen dan wat anders.  Bijkomend, er moet ook voldoende schuim zijn om al het vuil in te kapselen.
Dus toch dikke schuim?  Ook weer niet. Want met een dikke schuim ga je wel voldoende schuim hebben om het vuil in te kapselen, maar die blijft dna weer te lang op de lak liggen, zodat het vuil weer de kans heeft om terug naar de lak te zakken en dan is het foamproces weer voor niks geweest.
Een ander groot nadeel aan een (te) dikke schuim, is dat je oprit/wasplaats nog uren/dagen lang vol schuim blijft liggen.

Foamshampoo op de oprit

Foamshampoo op de oprit

Conclusie

Dus kies ergens een tussenin-oplossing. Niet te dik, maar ook niet te doen.  Maar vooral: Kies een foamshampoo die echt werkt. Dus die voldoende, en de juiste ‘surfactants’ bevat om het vuil los te weken van de lak, omhoog te liften van die lak en in emulsie kan brengen.

Een overzicht van onze foamshampoo’s kan je hier vinden: https://shop.detailed.be/product-tag/foamshampoo/