Tijdens het polijsten is het de bedoeling om de lak helemaal superstrak te zetten. Dus het belangrijkste is uiteraard om de (was)krassen weg te halen, maar al even belangrijk is om de lak 100% strak te krijgen. En daar zien we het meestal fout gaan.
Want de lak lijkt wel goed omdat de krassen weg zijn, maar na het polijsten staat de lak bij velen vol marring. Een probleem dat voor velen onbekend is, vandaar deze blogpost.

Bovenstaande foto is een voorbeeld van een extreem geval van marring. We hebben deze foto gemaakt tijdens een van onze vele detailing-cursussen. In deze cursus leren we de do’s en dont’s van het detailen en staan we iedereen bij tijdens de eerste stappen in het polijsten. En uiteraard, ook bij de “fouten” die gemaakt worden. In dit geval, de Marring.

Marring wordt veroorzaakt door met een (te) groffe pad/product combinatie te gaan polijsten. De ‘te’ staat bewust tussen haakjes, want soms moet je gewoonweg een groffe pad/productcombinatie gebruiken om de krassen weg te kunnen halen. En dus is er niets mis of fout met marring te maken. Het is wel fout als je die marring niet weghaalt. En hoe je dat doen? Simpel, door de groffe pad/product combinatie de lak te gaan polijsten met een fijnere pad/product combinatie, en eventueel nadien nog fijner en eventueel nadien nog fijner, en ….. je snapt het wel. Tot het helemaal perfect en marringvrij is.

En daar zit het probleem. Velen willen te snel zijn en denken dat het goed is als de krassen weg zijn, anderen doen maar wat met polijsten en hun medium stappen zijn niet voldoende om de marring weg te halen, nog anderen zien het probleem niet.
En een kleine groep denkt dat de marring nog steeds waskrassen zijn, en dus denken ze dat ze een nog groffere combinatie moeten gebruiken. Als ze dat doen, lopen ze zoals een hond achter hun eigen staart aan, want de marring wordt nog erger… Denk dus niet: groffer! maar denk: fijner! als het niet meer goed komt.

Een simpele schets geeft aan hoe je het moet kijken. Swirls of waskrassen, dat zijn langgerokken waskrassen die in een wirrewar op de lak zitten, maar door lichtbreking als cirkels op de lak verschijnen.
Marring, zijn heel veel, superfijne krasjes die heel kort bij mekaar zitten. Meestal volgens de polijstbanen die je gevolgd hebt tijdens het polijsten. Zoals op de schets, maar ook zoals je op de eerste foto kunt zien. Marring is héél slecht te zien onder een lijnvormige lichtbron zoals TL licht, maar des te beter onder een puntbron zoals bij de Scangrip of de zon. Het belang van de juiste belichting om je lak helemaal goed te zetten, is dus nogmaals bewezen.

De bovenstaande foto is van een wagen die we mochten polijsten omdat de lak rare doffe plekken had. Een typisch voorbeeld van marring. In de lak zelf zaten weinig (was)krassen, maar de hele lak zat vol met fijne kleine krasjes, zeker op de randen of aan karakterlijnen. Typisch voorbeeld van een lak die al gepolierd is, maar met te weinig kennis en/of geduld. Links hoe de lak was voor wij eraan begonnen, rechts hoe de lak was nadat we gepolijst hebben. Een groot en duidelijk verschil.

Bovenstaande foto’s zijn beide hetzelfde beeld. Enkel is de eerste wat feller bewerkt dan de andere. Simpel, om echt wel ons best te doen om te laten zien hoe de marring is. De bovenkant van de foto is de marring, dus de lak hoe wij em kregen. Door iemand gepolijst, die niet voldoende tijd genomen heeft om de lak na te bewerken. Het onderste deel van de foto is na onze polijstbeurt. Met de nodige tijd, geduld en een fijnere pad-product combinatie hebben we de marring kunnen verwijderen.
De ene persoon zal de mini-krasjes beter zien op de foto met hoger contrast, de andere op de foto met lager contrast. Het belangrijkste is dat je het ziet, zodat je weet hoe de marring eruit ziet, en dus dat je het in het echt ook ziet en kunt weghalen.

Marring op een non-metallic zwart paneel.

Ook op de bovenstaande foto is het verschil goed te zien. De linkse foto geeft de ‘voor’ foto weer, de rechtse foto de ‘na’ foto. De glans en ‘strakheid’ is veel veel beter. Nu, onze ‘voor’ foto, was eigenlijk de ‘na’ foto van de vorige kerel die deze lak gepolierd heeft. Dat is wat we altijd zo jammer vinden. Mensen polijsten hun lak en zijn trots op het resultaat wat ze bereikt hebben en plaatsen dan een foto. Maar eigenlijk is dat niets om trots op te zijn, omdat ze de lak nog niet goed gezet hebben.
Dus ook daar weer, wil je je wagen laten detailen bij iemand en die post alleen maar glansfoto’s, of de eindresultaat-foto’s zijn zoals de foto links, dan moet je daar niet zijn, want daar wordt de lak niet voldoende afgewerkt tot in de perfectie. En dat is toch niet wat detailen inhoud: de lak weer helemaal perfect strak zetten.

Marring voor te clayen

Te grof clayen, of clayen met een claymitt zoals hierboven kan ook zorgen voor marring. De krasjes zijn dan niet ‘cirkelvormig’ zoals op de schets, maar ze zijn allemaal in dezelfde richting van het clayen. En lijken meer op vegen. Bovenstaande foto is een extreem geval van marring. De lak ziet er helemaal dof uit omdat de claybar (of mitt) te grof was en er te weinig lubricant gebruikt werd.
Ook dit is perfect weg te halen door de lak te polijsten met een medium of fijne pad-product combinatie. Maar het geeft natuurlijk wel wat extra werk, werk dat je moet doen om het helemaal perfect te krijgen.

De marring veroorzaakt door te clayen, ziet er vooral uit alsof de lak geschuurd is met een p6000 schuurpapiertje. De ‘topjes’ van de appelsienstructuur van de lak zijn wat vlakker geworden. Na het polijsten ziet het er natuurlijk weer vééél beter uit.

Heb je nog vragen over de marring? of twijfel je bij jou polijstwerk? Mail ons dan een foto of filmpje en wij antwoorden héél graag op jouw vragen.
Je kan natuurlijk ook bij ons op cursus komen, meer informatie & inschrijvingen op www.ChemicalGuys.be/SDU