Foto’s zijn dé manier om te laten zien hoe mooi glanzend je wagen wel is, na al de stappen die je ondernomen hebt. Echter moet je je niet laten misleiden.  Foto’s zijn ook een zeer goeie manier om iemand te misleiden.  Niet alleen is er zoiets als photoshop, waarbij een foto tot in het extreme kan aangepast worden, maar ook de manier waarop de foto genomen is, zorgt ervoor dat het allemaal mooier is, dan in realiteit.

Photoshop

Met photoshop kan je een foto extreem aanpassen. De meeste dealers gebruiken photoshop niet zozeer om bijvoorbeeld krasjes weg te gummen, maar wel om het contrast, kleur en ruis aan te passen.  Hoog contrast zorgt ervoor dat de donkere tinten veel meer naar boven komen, waardoor het lijkt alsof de lak veel harder glanst dan op de originele foto.

Onderstaande foto geeft het verschil weer.  De linkse foto is niet bewerkt en heeft een grijs-zweem over zich, waardoor de reflectie er wel is, maar de glans niet echt tot zen recht komt.  Op de rechtste foto hebben we het contrast wat omhoog gedaan, waardoor de reflecie nu veel scherper is, en de kleuren beter uitkomen. De wagen lijkt hierdoor véél beter te glanzen.
Ook hebben we bij het nemen van de foto, scherpgesteld op de reflectie, in plaats van op de lak, waardoor er een enorme diepgang zichtbaar is. De meeste smartphones doen dit automatisch, bij een dslr camera kan je manueel scherpstellen, dur je kan kiezen dat je op de imperfecties gaat scherpstellen, of in de reflectie. Waardoor eenzelfde lak er slecht of goed uit kan zien.  Bij een smartphone foto ziet die er in de meeste gevallen altijd wel goed uit.

reflection contrast photoshop

 

Belichting – direct vs indirect licht

Een rechtstreekse of onrechtstreekse belichting is ook enorm belangrijk.  Bij onrechtstreekse belichting, lijkt de lak altijd in veel betere staat dan bij een rechtstreekse belichting. Wat we veel zien, is dat de ‘before’-foto’s gemaakt zijn terwijl er een puntbron op de lak schijnt (bijvoorbeeld de flits, maar ook met de inspectielamp erop), en de ‘after’ foto’s, zijn dan foto’s met indirect licht, waardoor de krassen plots niet meer zichtbaar zijn en de reflectie enorm is.  Met andere woorden, door gewoon het type belichting te wijzigen kan je van een bekraste lak, een perfecte lak maken. Zonder er met een bepaald product op te zitten.

De volgende foto is genomen met indirect licht. De lak is gewoon gewassen en geclayed, verder niets.  Het lijkt erop dat de lak echt in topstaat is. Mooi glanzend, geen krasjes of swirls.

DetaileD belichting

De realiteit is echter van heel andere aard.  In dit geval werden de logo’s er ooit vanaf gehaald, waardoor de lak enorm beschadigd werd.  Van zodra we direct licht op de lak zetten, komen de echte imperfecties naar boven. Een puntbron is nog steeds de beste manier om alle imperfecties te zien. Zowel de krassen, swirls als marring worden zichtbaar. Bij een lijnbron (TL lamp) zijn alleen de krassen zichtbaar. Swirls en marring zijn niet zichtbaar, waardoor de lak er mooier uitkomt dan het in het echt het geval is.

Op de foto’s is dit effect enorm goed zichtbaar. De lak is nog steeds niet aangeraakt, we hebben na het nemen van bovenstaande foto, de puntbron op de lak gezet en terug een foto genomen. Het resultaat is verbijsterend. Waar bovenaan de lak nog perfect leek, is die nu enorm bekrast en beschadigd.  Na het polijsten zijn de krassen weg, maar is de schade nog steeds zichtbaar. Deze schade valt niet meer te herstellen, door het verwijderen van de logo’s, werden deze zo diep in de lak geduwd dat de vernis kapot is.

DetaileD belichting puntbron

Hoek van de foto

De hoek waaronder de foto genomen is, geeft ook een belachelijk groot verschil in reflectie of “perfectie”.
Foto’s die evenwijdig genomen zijn met de lak, geven altijd een diepere glans en reflectie, dan foto’s die loodrecht genomen zijn op de lak.  Kijk maar op onderstaande foto’s.  De belichting komt steeds van naast het fototoestel. Op de eerste foto zie je dat de lak in superslechte staat is, vol krassen en swirls. Op de rechtste foto zie je diezelfde lak, maar dan meer evenwijdig genomen. De krassen en swirls zijn wonderbaarlijk verdwenen en de lak lijkt superstrak te staan.

reflectie hoek DetaileD

Conclusie

Laat je niet bedotten door foto’s.  Als je gaat kiezen bij welke detailer je je wagen wil laten doen, welke compound of wax het beste is, ga dan altijd even vragen naar ervaringen van anderen. En durf al eens zelf de lamp op de auto te richten.  Als de detailer je enkel maar reflectiefoto’s kan geven van het eindresultaat, al dan niet (zwaar) bewerkt met photoshop, dan is de kans groot dat het resultaat niet gaat zijn wat je zou wensen.
Als de foto’s van de lak die behandeld is met de wax of compound die je wil kopen, enkel maar genomen zijn van evenwijdig met de lak, onder indirect licht, dan gaat het altijd een enorme glans en reflectie geven. Kijk eens naar beadingfoto’s, zoek naar gebruikerservaringen.

 

Maar vooral, laat je niets wijsmaken en niet bedotten door reflectiefoto’s.