Had ik weer…  ‘Hey Yves, kan je nog snel even die motorkap polieren, want die is precies met zand gewassen”.  Geen probleem. Tot ik tijdens mijn testspot merkte dat het echt wel moeilijk ging. Het was me snel duidelijk, hier was ik genaaid, want ik had te maken met Sticky Paint. Een fenomeen waarvan men nog geen duidelijk oorzaak van gevonden heeft, maar wat het wel verschrikkelijk moeilijk maakt om de lak correct te zetten.

Wa is da?

Awel. Als je tijdens het polijsten het gevoel hebt dat de lak plakkerig aanvoelt, je pad niet mooi over de lak gaat en je polijstproduct al na 1 of 2 passes helemaal droog is en begint op te rollen, dan heb je waarschijnlijk te maken met Sticky Paint.  Tijdens het polijsten gaat je transportvloeistof (onderdeeltje van je compound ) heel snel opdrogen, je pad gaat bijna plakken aan de lak en je krijgt je restanten enkel maar met een bijtel van de lak. En bijkomend, dat iedere stap ongelofelijk veel marring geeft, zelfs bij de fijne polishes.

Hoe komt da?

Daar bestaa eigenlijk nog geen consensus over.  De ene zegt dat het plaatwerk te dun is, waardoor je plaatselijk te snel gaat opwarmen en je oliën zo snel gaan verdampen. De andere zegt dat het aan het type lak ligt. En nog een ander beweert dat het vooral gebeurd wanneer de lak in het verleden op de verkeerde manier behandeld geweest is. Bijvoorbeeld door krassen te willen maskeren met WD40 of een ander olie- of siliconenhoudend product.   Uit ervaring merk ik dat die 3 dingen de oorzaak kunnen zijn. Veelal bij het dunne plaatwerk van subaru komt sticky paint voor. Of bij de japanse lakken zoals van een toyota.  Of bij wagens waar inderdaad maar vetzakkerij als WD40 opgesmeerd is…

En nu?

Ja. Groot probleem. Want je gaat véél langer bezig zijn dan je wil. Een gouden regel is om meer polijstproduct te nemen, en te zorgen voor meer smering.  Doe bijvoorbeeld wat van je finishing polish (zoals Chemical Guys V38) bij je compound. Zo ga ervoor zorgen dat je toch wat langer kunt doorwerken, tot de korrel van je compound kapot is.
Gebruik geen roterende machines, enkel Dual Action toestellen. Gebruik zachtere polijstpads dan je gewoon bent. Zet zeker niet teveel druk, geen hoge snelheid. Gewoon rustigaan, geduldig polijsten en mooi alles zover mogelijk uitwerken.   Bij je final polish stappen, probeer je om je polijstrestant zoveel mogelijk door je pad te laten opnemen.  En gebruik bij het afnemen van je restanten, steeds een ontvettend product zoals Chemical Guys Wipe-Out, om zo toch iets makkelijker je restanten van je compound af te kunnen vegen met je microvezeldoek.