Zo een matte auto is heel mooi, maar moeilijker te onderhouden. Je kan er immers niet op gaan polijsten, noch met glansversterkende producten op zitten. Toch is het ontzettend om de matte lak enorm goed te beschermen, zodat vuil geen enkele kans heeft om te gaan hechten, of erger, om in te branden. Door de auto met Chemical Guys en Carpro te gaan reinigen en behandelen, hou je uw matte lak heel mooi mat.

Zelf bieden we een hele behandeling aan om uw matte auto in de meest perfecte conditie en bescherming te zetten, maar uiteraard is het ook belangrijk om die sowieso juist te behandelen. In deze blog post vertel ik graag over de beste manier om de auto te onderhouden, en hoe wij die de juiste bescherming geven.

Eerst en vooral wordt deze Matgrijze Fiat 595 Abart goed gewassen. We beginnen steeds met het reinigen van de velgen. Afhankelijk van de vervuiling kiezen we de velgenreiniger. Bij licht vervuilde velgen is Diablo gel van Chemical Guys in de juiste verdunning een goede keuze, bij gemiddelde vervuiling neem je de Signature Wheelcleaner. Bij sterke vervuiling is de Carpro IronX een aanrader. De wheel woolies en Hurricane wheelmitt zijn zeer geschikte tools om te helpen om ze perfect proper te maken. Werk altijd velg per velg, en uiteraard op een koude velg

Chemical Guys Diablo gel, 1:3 verdund

Als de velgen proper zijn, is het tijd om de auto in te schuimen. Deze foambeurt is een pre-wash en zal het eerste vuil al losweken van de lak. Als je de auto dan afspuit, hangt er enkel nog statisch gehecht vuil op, wat je dan moet verwijderen met de washmitt. De pre-wash doen we uiteraard met een shampoo die speciaal ontwikkeld is voor matte lak. De Chemical Guys Matte shampoo bijvoorbeeld. Die bevat uiteraard geen glansversterkers, maar bevat wel extra lubricants en is extra schuimend.

De Matte shampoo doen we in de Foamlance. 100 a 150ml shampoo, de rest (warm) water geeft een mooie schuim op de auto. Die schuim moet niet té dik zijn, maar ook niet te dun. Te dikke schuim zal het vuil niet voldoende mee naar beneden trekken. Te dunne schuim zal niet lang genoeg op de lak aanwezig blijven. De schuim spuit je met de hogedrukreiniger op de lak, en laat het dan even inwerken.

Terwijl de schuim zijn werk doet, kan je genieten van die plaatselijke sneeuwbui, maar kan je ook al je was-emmers klaarmaken. Want zeker bij een matte lak, is het extreem belangrijk om die op de juiste manier te wassen. De juiste manier, zodat je geen waskrassen maakt.

Daarom gebruik je best de 2-emmer-methode, en een superzachte microvezel washandschoen. De voorkeur gaat uit naar de Typhoon Washpad als je uw washmitt of ‘spons’ graag vasthoudt. Als je uw hand er toch liever insteekt, dan is de Storm Washmitt een aanrader. Deze bevatten verschillende blends van microvezel, zodat ze het vuil goed opnemen, goed vasthouden en toch superzacht zijn voor de lak.
De twee emmer methode, zorgt ervoor dat je altijd proper waswater neemt. Je neemt dus één emmer met gewoon proper water, en de andere met uw water-shampoo mengsel. Voor de Matte shampoo van Chemical Guys, volstaat het om amper 20ml, dus 1 dopje, van de shampoo in de emmer te doen.

Als je uw twee emmers klaar hebt, is het tijd om de schuim en het vuil van de auto af te spoelen. Doe dat gericht, zodat je zoveel mogelijk van het vuil al van de lak hebt afgespoeld.
Als dat gebeurd is, neem je met de washmitt of washpad wat sop, en was je een (half) paneel van de auto. Dan spoel je de washmitt uit in de emmer met proper of klaar water, en ga je weer schoon waswater nemen om het volgende (deel van) paneel te wassen. Spoel geregeld uit, beter een keer teveel, dan te weinig. Neem ook voldoende water tijdens het wassen.
En wassen doe je uiteraard van boven naar onder, ofte, van het minst vuile, naar het vuilste deel van de auto.

Als de auto helemaal gewassen is, ga je die heel goed afspoelen. Zorg er nu voor dat je alle zeepresten weg gespoten hebt, zodat je geen druipers of aflopers hebt.

Drogen is ook een belangrijke stap. Drogen doe je altijd met een microvezel doek, die zijn superzacht voor de lak en nemen superveel water op. Het beste is ook om even een lubricant of glijmiddel te gebruiken tijdens het drogen. Dit zorgt ervoor dat de kans op waskrasjes nog meer verkleind wordt. Hier gebruik je best de Matte detailer van Chemical Guys voor. Deze spray je op een paneel, en dan droog je dat paneel af met de microvezel droogdoek. Hier de Gray Matter drying towel. Droog altijd eerst de zijkanten van de auto, en dan pas de vlakke delen zoals motorkap, raam en dak. Door dit zo te doen, ga je uw droogdoek niet direct verzadigen en kan je met 1 doek een hele auto droogmaken.

Als je graag extra bescherming toevoegt aan uw lak, dan adviseren we om de Carpro Elixir te gebruiken. Deze zal de lak meer vuil- en waterafstotend maken, en zal een eventuele coating versterken. Dit product gebruik je door het op de doek te sprayen, bijvoorbeeld de Elite towel , en dan een paneel mee in te wrijven. Direct goed navegen voor een streepvrij resultaat. Uiteraard nooit te hard duwen op de lak, om het krassen te vermijden. Best is om het product op de lange vezels te sprayen en na te vegen met de korte vezels. Of met een andere doek.

Matte coating pakket

Je kan er ook voor kiezen om uw matte auto eerst bij ons binnen te doen, voor het matte coating pakket. Dan gaan we uw auto de beste bescherming geven die er is.

De matte lak polijsten is natuurlijk niet mogelijk, maar we gaan die wel grondig reinigen zoals hierboven. De glanzende delen gaan we wel polijsten. Denk aan koplampen, achterlichten, glanzende details of zoals hier, alle carbon die op de wagen aanwezig is.
Dit was ook meer dan nodig, want de carbon had een doffe schijn, veroorzaakt door foutief te polieren bij de productie. Door de juiste poliertechnieken, halen we die dofheid voor altijd weg, zodat de carbon helemaal tot zijn recht komt.

Als alle glanzende delen in perfecte staat zijn, ontvetten we de auto meermaals. Door deze grondig te ontvetten, zorgen we er niet alleen voor dat de coating optimaal gaat hechten, en dus ook zijn standtijd van 2-3 jaar gaat houden. Maar zorgen we er ook voor dat de coating niet gaat vergelen of gaat vlekken maken.

Carpro Eraser om de lak grondig te ontvetten.

Als de volledige auto grondig ontvet is, is het tijd om de lak te gaan coaten. Dat doen we met de Carpro Cquartz Professional coating. Deze keramische coating zal de matte lak beschermen, en tegelijkertijd mooi mat houden. Wantja, je wil natuurlijk geen glanzende wagen als je een matte gekozen hebt. Cquartz Professional blijft 2-3 jaar aanwezig op uw lak. Dus in al die jaren, de perfecte bescherming. Als je de lak nog onderhoud met de Carpro Elixir, gaat uw standtijd zelfs nog verlengen.

Het stopt uiteraard niet bij het coaten van de matte lak. Uiteraard worden de ramen en de velgen ook mee gecoat. Want je wil toch ook dat die perfect vuil- en waterafstotend zijn? Ook de Carbon delen van het interieur werden hier mee gepolierd en gecoat.

De coating wordt dan ingebakken met IR lampen, en dan laten we die enkele uren rusten, zodat de uitharding optimaal is. Dan kunnen we genieten van het eindresultaat. Een perfect beschermde, mooi matte Fiat 500 Abarth

Wens je meer informatie of deze detailing behandeling? Stuur ons dan een mailtje. Wens je de producten zelf aan te schaffen? neem dan zeker een kijkje in onze detailing webshop.